Lasten tunnekasvatuksen asialla

MusicFairyTales yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Teemu Laasanen kertoo, että lasten tunnekasvatus on ollut lähellä sydäntä jo kauan.

Kuvassa Laasasella sovelluksen pehmoleluhahmot Poni ja Emo.

Yrittäjäksi ryhtyminen ja oman yrityksen perustaminen ei ollut mikään päähänpisto, vaan pitkän kypsyttelyn tulos. Vaikka Laasasella ei omien sanojensa mukaan ole yrittäjätaustaa, hän on huomannut, että hänellä on ollut yrittäjämäinen asenne työnteossa. Laasanen hallitsee isoja kokonaisuuksia, mutta on myös tarkka yksityiskohdista, hän haluaa oppia lisää ja kehittää tähän maailmaan jotain, mikä voi parantaa ihmisten elämää.

– Liikeidea johti yrittäjyyteen. Yrittäjäksi ei kannata ryhtyä vain yrittäjyyden tähden, vaan jos on kutsumus tai idea, joka vaatii yrittäjyyttä, Laasanen huomauttaa. Opetustyössä olin onnellinen yhdenkin lapsen kehityksestä, joten aloin pohtia, miten voisi auttaa useampaa lasta tukemalla heidän itseilmaisuaan ja -luottamustaan, lisäten tunnetaitoja, Laasanen muistelee.

Laasanen on työskennellyt musiikkikasvattajana ja pianonsoiton opettajana jo 90-luvun puolivälistä lähtien, joten hänellä on pitkä työkokemus siitä, miten lapset voivat musiikin avulla oppia luottamaan itseensä ja ilmaista omia tunteitaan ja tarinaansa. Laasanen työskenteli sivutoimisena yrittäjänä työnsä ohella Mikkelin musiikkiopiston opettajana, sekä Mikkelin musiikkijuhlien festivaalijohtajana. Vuonna 2021 Laasanen irtisanoutui työstään ja ryhtyi päätoimiseksi yrittäjäksi.

Laasanen sai Mikkelin seudun Uusyrityskeskuksesta apua yrityksen perustamiseen liittyvissä kysymyksissä. Vuonna 2014 Laasanen sai idean kaupallistaa musiikin tarinallistaminen. Nuken Tarina -musiikkisatukirjan, joka yhdistää klassisen musiikin ja visuaalisen tarinankerronnan, ensimmäinen painos vuonna 2017 myytiin loppuun nopeasti. Laasasen yritys julkaisi vuosina 2017-2021 useita musiikkisatukirjoja kahdeksalla eri kielellä sekä painettuna että digitaalisessa formaatissa.

Vuonna 2020 yrityksen kehittämä interaktiivinen Satuseinä pilotoitiin Helsingin Musiikkitalossa yhteistyössä IT-yritys OiOi Collectiven kanssa. Vuonna 2021 yksi Satuseinän ostajista oli Helsingin keskustakirjasto Oodi, jossa se on edelleen käytössä.

Laasanen kertoo, että yrityksellä on selkeä tavoite: vuosina 2021-2022 pilotoitu Feel & Play -mobiilidemo on musiikkia, peliä ja tarinankerrontaa yhdistelevä sovellus, joka voi auttaa miljoonaa lasta vuoden 2025 loppuun mennessä, sillä nyt on jo yli 10 000 tavoitettu.

–  Feel & Play -mobiilidemossa ensimmäisen kerran kokeiltiin tunnetaitojen opettamista digitaalisessa ja musiikin täyttämässä ympäristössä. Kehittämisidea tuli musiikkiterapeuteilta, jotka olivat käyttäneet musiikkisatukirjojamme osana terapiatyötä, Laasanen kertoo.

Vuonna 2023 mobiilidemon palautteiden perusteella Laasasen yritys päätti jättää puhelinsovelluksen kehittämisen kokonaan pois, ja nykyinen Feel & Play -sovelluskehitys keskittyy tableteille ja suurille kosketusnäytöille.

–  Tavoitteena on tunnetaitojen opettelu vuorovaikutuksessa muiden kanssa, ja siihen tarkoitukseen isot näytöt soveltuvat paremmin, Laasanen toteaa.

Vuonna 2023 Feel & Play on käytössä jo useassa päiväkodissa ja myös Mikkelin pääkirjastossa. Syys-lokakuun aikana uusia pilotteja käynnistyy muun muassa Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Oulussa sekä ulkomailla esimerkiksi Ruotsissa, Britanniassa ja Kanadassa, Laasanen kertoo.

Feel & Play on muutakin kuin sovellus, sillä tuoteperheeseen kuuluu myös Laasasen kanssa kuvassa näkyvät pehmolelut Poni ja Emo. Lisäksi kaikki musiikkisatukirjat kuuluvat Feel & Play -maailmaan, kuten myös pedagoginen opas, sekä opettajan ja vanhemman oppaat.

Yritys aikoo ottaa tekoälyä käyttöön, jolloin sovelluksesta kerätään dataa, jota voi käyttää keskustelun tukena, esimerkiksi jos lapsen tarvitsee keskustella tietyistä tunteista lisää aikuisen kanssa.

–  Tarkoituksena on opettaa, että kaikki tunteet kuuluvat ihmisyyteen ja voi ilmaista myös negatiivisia tunteita, sen sijaan että tunteita luokitellaan hyviin tai huonoihin. Data antaa kasvattajille lisää vinkkiä, mistä tunteista keskustella, sekä antaa työkaluja lisätä tunnetaitojen ymmärrystä, Laasanen kertoo.

Laasanen kertoo, että haasteellisinta yrittäjyydessä on ollut riittämättömyyden tunne, se kun vuorokaudessa tunnit eivät riitä kaikkeen, vaan välillä on pakko myös levätä. Tiimi on kasvanut ja sitä myötä delegoiminen. Opittavana on ollut, että voi luottaa muihin, eikä kaikkea tarvitse osata itse.

– Yrittäjänä kaikki päivät ovat erilaisia, eikä niihin voi aina itse vaikuttaa, Laasanen toteaa.

Laasasen mukaan hienointa yrittäjyydessä hänen kohdallaan on ollut laajempi mahdollisuus tuoda maailmaan hyvää. Laasanen ei erityisemmin välitä sanasta ’yrittäjä’, koska hänen mielestään siinä korostuu riski ja on hieman negatiivinen kaiku, että yrittää, mutta katsotaan, onnistuuko vai epäonnistuuko. Olennaisinta on uuden asian luominen ja kehittäminen.

Kuvat ja teksti: Sini Puhakka