Paikallisuus on Lämpökulman valtti asiakashankinnassa
Timo Telkkä, Marko Laukkanen ja Matias Kettunen olivat ystäviä jo ennen yhteisen yrityksen perustamista. Kolmevuotias Lämpökulma Oy luottaa, että huolellinen työnjälki ja vuorovaikutteiset asiakaskohtaamiset ovat parasta markkinointia.

Kun ystävykset Timo Telkkä, Marko Laukkanen ja Matias Kettunen ottivat yhteyttä Mikkelin uusyrityskeskukseen keväällä 2019, heillä oli kiire. Tulevasta kesästä ennakoitiin lämmintä ja ilmalämpöpumppukaupasta kiivasta, mikä tarkoitti, että kolmikon oli aika toteuttaa haaveensa yhteisestä yrityksestä. Lopputuloksena syntynyt Lämpökulma Oy avasikin ovensa toukokuussa ja pääsi saman tien vastaamaan helteiden synnyttämään kysyntäpiikkiin.
Kolme vuotta myöhemmin Telkkä vastaa haastattelijan kysymyksiin Nuijamiehenkadulla, Lämpökulman myymälässä, josta käsin hän palvelee asiakkaita ja hoitaa yrityksen hallintoa. Liikekumppanit Laukkanen ja Kettunen ovat tavalliseen tapaan asiakkaiden luona asentamassa lämmitysjärjestelmiä sekä tekemässä LVI-töitä, joista muodostuu merkittävä osa Lämpökulman liikevaihdosta.
– Asentajat asentavat, ja minä hoidan kaiken muun, Telkkä tiivistää. Hyvä sana kiertää Kolmessa vuodessa Lämpökulma on onnistunut vakiinnuttamaan paikkansa Mikkelin yrityskentällä, kasvattamaan henkilöstön määrän kolmesta seitsemään sekä avaamaan toisen liikkeen Lahteen. Sama ihmislähtöinen asenne tuntuu ohjaavan kaikkea Lämpökulman toimintaa. Jokaiselle asiakkaalle pyritään tarjoamaan yksilöllistä palvelua. Mikkelissä on ollut hyötyä myös laajoista verkostoista, jotka ovat muodostuneet aiemmissa työtehtävissä kertyneistä asiakassuhteista. – Olemme saaneet asiakkailta paljon kiitosta siitä, että asennukset on tehty hyvin. Olemme tehneet hommat aikataulussa, ja asentajat ovat käyttäytyneet hyvin ja vielä siivonneet jälkensä lähtiessä, Telkkä tiivistää. Kommunikaatiolla on iso merkitys Yksilöllisellä palvelulla Telkkä tarkoittaa sitä, että sopivat tuotteet ja palvelut valitaan asiakkaan kanssa yhdessä keskustellen. Kun asiakkaisiin lukeutuu niin omakotitaloja, kerrostaloja kuin kesämökkejäkin, ovat toiveet ja tarpeet moninaisia. – Käytännössä tehdään myös sitä, että käydään paikan päällä katsomassa, millainen pumppu kannattaa ostaa ja mihin se asennetaan. Sen sijaan, että me vain sanelisimme, kuuntelemme myös asiakkaan toiveita. Lämpökulma pystyy kilpailemaan nettikauppojen kanssa LVI-tarvikkeiden valikoimassa ja hinnoittelussa, sillä se tekee yhteistyötä laajojen tavarantoimittajien kanssa. Lämmitysjärjestelmämarkkinoilla paikallisella toimijalla taas on etulyöntiasema. Yksilöllisen palvelun lisäksi paikallinen yritys pystyy tarjoamaan edullisempia hintoja, sillä lämmitysjärjestelmät myydään lähes aina asennuksen kanssa. Kun yritys sijaitsee lähellä asiakasta, ovat asennusmatkat lyhyempiä ja samalla kustannustehokkaampia.Porukalla yrittäminen tarkoittaa tietenkin sitä, että yrittäjien tulee kommunikoida myös toistensa kanssa. Telkällä on pelkästään hyvää sanottavaa yhteistyöstään Laukkasen ja Kettusen kanssa.
Kuvat ja teksti: Lotta Tuominen